Artykuły - Aktualności

ArtTravel na Festiwalu Podróżników National Geographic

arttravelq_1.jpg

Już w najbliższy weekend (23-24 marca) odbędzie się pierwszy Festiwal Podróżników National Geographic. Książki prelegentów oraz pozostałe produkty dostępne na stoisku ArtTravel (40) podczas festiwalu będzie można kupić nawet o 30% taniej!

Impreza będzie częścią jubileuszowych XXV Targów Regiony Turystyczne ,,Na Styku Kultur”( 23-24 marca) w Hali Expo-Łódź. Gośćmi festiwalu będą: Michał Cessanis, Kamila Kielar, Iwona El Tanbouli- Jabłońska i Maciej Jabłoński, Michał Woroch, Piotr Horzela, Mateusz Waligóra, Dominik Szczepański oraz Aleksander Doba. Księgarnie ArtTravel będą jednym z wystawców podczas tego wydarzenia. Po zakończonych prelekcjach na naszym stoisku (40) będą odbywały się spotkania z autorami.

Na stoisku Atrtravel będą przewodniki, mapy, globusy czy akcesoria turystyczne, nie zabraknie kluczowych wydawców takich jak: Lonely Planet, Express Map, Pascal, Bezdroża, National Geaographic, Freytag & Berndt, Michelin. Będzie można kupić także akcesoria turystyczne wyprodukowane przez Skross, Travelblue czy chociażby mapy zdrapki i puzzle marki Artglob. Na miejscu będzie możliwość zakupu książek (Wydawnictwo Czarne, Agora, Bezdroża, Znak, Wydawnictwo Literackie, a także zdobycia autografów od prelegentów.

Sobota 23.03.2018 11:00-12:00 Krzysztof Wielicki – Mój wybór 12.15-13.15 Michał Cessanis: Made in China - Chiny jakich nie znacie 13.30-14.30 Kamila Kielar w zastępstwie Tomka Michniewicza 15.00-16.00 Iwona El Tanbouli- Jabłońska i Maciej Jabłoński: FOTOREPORTAŻ PRASOWY – warsztaty 16.15-17.15 Michał Woroch: Krok po kroku: z Ziemi Ognistej na Alaskę

24.03.2019 Niedziela 11.00-11.50 Piotr Horzela: Co tak naprawdę wiemy o lesie? 12.00-13.00 Mateusz Waligóra Rowerami na krańce świata 12.15-13.15 Dominik Szczepański i Mateusz Waligóra: Rozmowa o książce Czapkins. Historia Tomka Mackiewicza 14.30-15.30 Aleksander Doba: Transatlantyckie wyprawy kajakowe

Znika kultowa poznańska księgarnia Z Bajki

Księgarnia "Z Bajki" znana każdemu mieszkańcowi os. Wichrowe Wzgórze w Poznaniu po 28 latach zakończyła działalność - poinformował "Głos Wielkopolski". Od lutego księgarnia "z Bajki" działa już tylko na os. Przyjaźni.

Księgarnia "z Bajki" powstała w 1991 roku. Przez lata księgarnia propagowała czytelnictwo, zwłaszcza wśród najmłodszych, organizując warsztaty i spotkania z ciekawymi autorami. Najmłodsi miłośnicy książek mieli już okazję poznać w księgarni swoich ulubionych autorów: Wandę Chotomską, Małgorzatę Musierowicz, Dorotę Terakowską, Katarzynę Kotowską, Izabellę Klebańską, Elizę Piotrowską, Joannę Olech, Roksanę Jędrzejewską-Wróbel, Grzegorza Kasdepke.

Organizacja zajęć w księgarni dla najmłodszych czytelników – bezpłatne szkolenie dla księgarzy

ksiegarnia2.jpg

Biblioteka Analiz zaprasza księgarzy do udziału w bezpłatnym szkoleniu, które odbędzie się 1 kwietnia w Warszawie. Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji księgarzy z księgarń stacjonarnych w obszarze organizacji spotkań dla najmłodszych czytelników, pokazanie dzieciom, że książka to piękny przedmiot, opowiadający historię; oswajanie dzieci z książką, z nawykiem odwiedzania księgarni i kupowania w niej książek; promowanie budowy i rozwoju księgozbiorów domowych, w tym stałej, niewymuszonej obecności książki w pokojach dziecięcych. Szkolenie prowadzone będzie w formie teoretycznej, z elementami praktycznych warsztatów.

Poprowadzi je Małgorzata Narożna – księgarka dyplomowana, współzałożycielka autorskiej kluboksięgarni FiKa w Szczecinie, absolwentka Polskiej Akademii Księgarstwa, członkini Polskiej Sekcji IBBY, ukończyła także studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku „Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności”. Organizuje i prowadzi warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Systematycznie czyta, spotyka się z pisarzami, animuje – tworząc przestrzeń dla wolnych myśli. Przez Polską Sekcję IBBY została uhonorowana nagrodą główną w kategorii “upowszechnianie czytelnictwa” za “integrowanie społeczności lokalnej wokół książki dziecięcej”. W ramach projektu „Książnica FIKa” wraz z Książnicą Pomorską promuje czytelnictwo w bibliotekach województwa zachodniopomorskiego.

Projekt realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy dostępne są tutaj

Trwa zbiórka na Weekend Księgarń Kameralnych

W serwisie Pomagam.pl trwa zbiórka na organizację Weekendu Księgarń Kameralnych. Od trzech lat kolektyw księgarń kameralnych organizuje kilkudniowe święto księgarń, podczas którego odbywa się kilkadziesiąt bezpłatnych wydarzeń dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

W tym roku inicjatywa nie otrzymała dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu “Partnerstwo dla księgarń”.

Pieniądze potrzebne są przede wszystkim na: projekt, druk i dystrybucję materiałów graficznych, koordynację ogólnopolskiego wydarzenia oraz promocję w mediach i mediach społecznościowych.

“Serdecznie prosimy Was, nie tylko o wsparcie finansowe, ale też o zaangażowanie się w organizację Weekendu Księgarń Kameralnych. Jeśli macie ulubioną księgarnię w okolicy, idźcie do niej i spytajcie, jak możecie pomóc. Przydadzą nam się wolontariusze do przeprowadzenia ankiet, robienia zdjęć, doglądania księgarni podczas warsztatów i spotkań. Zróbmy to razem!” – apeluje Anna Karczewska, reprezentująca Kolektyw Księgarzy Kameralnych.

Obecnie udało się uzbierać blisko 1600 zł z potrzebnych 20 tys. zł. Pieniądze można wpłacać za pośrednictwem platformy Pomagam.pl: https://pomagam.pl/wkk2019

Dzień Kobiet w księgarni Kuferek

stya2.jpg

Księgarnia Miejskiego Ośrodka Kultury w Jarosławiu - "Jarosławski Kuferek Artystyczny", zaprasza na na koncert gitarowy z okazji Dnia Kobiet. Gościem wieczoru będzie znakomity muzyk Ryszard Styła 7 marca 2019 r. godz. 18.00 Kamienica Rynek 6

Bilet wstępu 10 zł.

Czytanie to recepta na wyważony dialog społeczny!

KNC.jpg

Autorytety medyczne potwierdzają: Wyniki badań klinicznych wykazały, że dzieci, których rodzice czytali im codziennie: - mają większe bierne i czynne kompetencje językowe – ich rozwój językowy jest szybszy - prędzej rozwijają kompetencje społeczne – umiejętność zabawy (także z innymi dziećmi) i radzenie sobie z lękiem separacyjnym - mają większą zdolność skupienia uwagi i szybciej osiągają gotowość szkolną - rzadziej wykazują nadreaktywność i agresję

Drogi Rodzicu, – chcesz mieć dziecko bardziej kompetentne językowo i bardziej rozwinięte emocjonalnie? - chcesz, by Twoje dziecko umiało bawić się i dogadywać z rówieśnikami? Czytaj mu codziennie i rozmawiaj z nim od urodzenia!

Wychowasz dziecko, które będzie gotowe z Tobą rozmawiać, a także obywatela gotowego do dialogu z innymi; empatycznego, choć potrafiącego bronić swojego zdania; emocjonalnie stabilnego i nawiązującego relacje. Takich obywateli każde społeczeństwo potrzebuje.

Akcja ‘Książka na receptę. Recepta na sukces’ to zaproszenie lekarzy pediatrów i neonatologów, a także pielęgniarek i położnych, by takie przesłanie przekazywali rodzicom. Włącz się! Czytaj dziecku i rozmawiaj z nim codziennie od urodzenia!

„Partnerstwo dla książki” 2019

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał dotacje w ramach programu „Partnerstwo dla książki”. Wyniki naboru można znaleźć tutaj. Informujemy, iż odwołania należy składać w terminie do dnia 28 lutego 2019 r. Kontakt: Anna Tusiewicz – tel. (12) 61-71-909, tel. kom. 694 267 776, e-mail: a.tusiewicz@instytutksiazki.pl

Książka na receptę. Recepta na sukces

grafika.jpg

Czytanie to recepta na wyważony dialog społeczny! – Pierwsza akcja upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia!

Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces”, to pierwszy krok w stronę zaangażowania neonatologów i pediatrów w popularyzację czytania. Wzorowana jest na mechanizmach sprawdzonych w Stanach Zjednoczonych. 30 lat temu pediatrzy z Boston Medical Center zaczęli przepisywać na receptach, zamiast leków, czytanie. Po kilku latach wyniki rozwojowe dzieci pod taką opieką wzrosły ponad średnią . Tym samym, udowodniono, że codzienne czytanie dzieciom przynosi wymierne efekty. Dla rodziców lekarz neonatolog, pediatra czy położna to bardzo ważne autorytety. Ich zalecenie jest skuteczniejsze niż inne formy przekonywania. - Przywykliśmy uznawać temat upowszechniania czytania za obszar zainteresowania ludzi wyłącznie z kręgu wydawniczo-kulturowego. A przecież, sprawa popularyzacji czytania jest kluczową kwestią dla rozwoju naszego kraju, jego gospodarki, myśli naukowej, innowacyjności czy kultury dialogu społecznego. – mówi Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.

Esencją projektu jest sprawienie, by pediatrzy, neonatolodzy, położne, pielęgniarki podczas wizyt w poradni rekomendowali rodzicom codzienne, głośne czytanie dzieciom. W tym celu Fundacja Powszechnego Czytania będzie udostępniać przychodniom „recepty”, na których lekarz pediatra będzie rekomendował codzienne czytanie. Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces” w pierwszym roku działania obejmie 120 przychodni, czyli przekaz o potrzebie czytania od pierwszych dni życia dotrze do 60 000 rodzin. „Książka na receptę. Recepta na sukces” jest pierwszą akcją upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, NFZ i we współpracy z Medycyną Praktyczną. Akcję wspierają też: Reach Out and Read z USA, Booktrust z UK oraz Stiftung Lesen z Niemiec oraz Cała Polska czyta dzieciom i Zaczytani.org

Badanie inicjatyw wspierających czytelnictwo w Polsce: baza danych - raport z realizacji zadania

Projekt „Badanie inicjatyw wspierających czytelnictwo w Polsce: baza danych” , dofinansowany przez MKiDN w ramach Programu Ministra „Rozwój sektorów kreatywnych” , ma na celu stworzenie przeglądu aktualnych pro-czytelniczych działań w Polsce. Działa już internetowa baza danych wskazująca na organizacje prowadzące akcje pro-czytelnicze, z uwzględnieniem ich umiejscowienia na mapie Polski i miejsca w systematyce (kategoria działań). Projekt ten opiera się na przekonaniu, że związane z kulturą polityki społeczne państwa powinny jak najszerzej wykorzystywać tzw. oddolne inicjatywy, których celem jest czytelnictwo książek.

Wynikiem realizacji zadania jest funkcjonujący e-katalog inicjatyw (pro)czytelniczych (KIC) oraz raport z realizacji zadania.

Raport z realizacji zadania dostępny jest w linku: http://www.pik.org.pl/upload/files/KIC%20Podsumowanie%20zadania%202018-01-18.pdf

Jakiej księgarni życzą sobie dzieci?

Poniżej fragment z raportu końcowego projektu PIK: „Księgarnia jako lokalne centrum kultury. Klaster promocji czytania.” Projekt realizowany w 2018 r. Raport dostępny w podanym linku: http://pik.org.pl/upload/files/raport%20123.pdf

„Analiza moodboardów przygotowanych przez dzieci wykazała, że uczniowie są otwarci na nową inicjatywę, a pomysł rewitalizacji księgarni bardzo im się podoba. W ich wizjach nowa STARA KSIĘGARNIA powinna być miejscem o luźnej, niezobowiązującej atmosferze przyjaznej dla odwiedzających. Zdaniem uczniów zachęcać powinna już od wejścia, przyciągając przechodniów kolorowym lub neonowym szyldem i ciekawą wystawą. Uczniowie chcieliby znaleźć w niej przyjazną i otwartą obsługę oraz niezobowiązujący wystrój. Księgarnia powinna rozbrzmiewać dźwiękami cichej muzyki lub posiadać kącik muzyczny oraz być miejscem przyjaznym dla zwierząt. W księgarni powinna znaleźć się przestrzeń do spędzania czasu z wygodnymi pufami, stołem do gier planszowych, możliwością wypicia ciepłego kakao, kawy lub herbaty. Istotny dla młodych klientów jest dostęp do internetu i komputera oraz możliwość ładowania telefonu komórkowego. Dodatkowo uczniowie chcieliby mieć w księgarni wydzielony „cichy kącik” do spokojnego czytania z wygodnym fotelem. Książki powinny być ułożone na półkach wedle działów, a młodzi klienci powinni móc sięgać po książki z najwyższych półek dzięki małym drabinkom lub schodkom. W księgarni powinna znajdować się również toaleta. Prócz książek księgarnia powinna sprzedawać również zabawki i słodycze. Ciekawym pomysłem wydaje się też mapa świata, zawieszona na ścianie księgarni, do której doczepiać można zabytki charakterystyczne dla poszczególnych miast świata. W procesie kreatywnym uczniowie wskazywali też bardziej abstrakcyjne rozwiązania np.: umieszczenie w księgarni sklepu spożywczego (Biedronki) lub małej restauracji, wstawienie basenu z rekinami, czy przygotowanie stanowisk do grania w gry komputerowe.”