Artykuły - Aktualności

Już wkrótce Targi Książki w Katowicach

TKwK21.jpg

W dniach 12-14 listopada w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbędą się Targi Książki.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Historia i Kultura, współgospodarzem są Katowice, partnerem Spółka Targi Książki, partnerem merytorycznym Biblioteka Śląska.

Na Targach można będzie znaleźć nowości i bestsellery wszystkich gatunków literackich, książki z zakresu literatury pięknej, faktu, popularnonaukowej i naukowej, poradniki, albumy i komiksy.

Ochrona księgarzy przed gigantami technologicznymi

We francuskim parlamencie omawiana jest ustawa mająca na celu zaostrzenie francuskiego prawa dotyczącego stałych cen książek z 1981 roku, zapewniająca równe szanse dla sprzedawców fizycznych i internetowych w zakresie opłat pocztowych i kosztów dostawy.

Przepisy dotyczące minimalnej ceny dostawy mają na celu powstrzymanie “zakłóconej konkurencji” wobec niezależnych księgarni.

Francuski rząd chce w ten sposób ograniczyć przewagę rynkową wielkich firm technologicznych. Cyfrowi giganci, jak Amazon, dostarczają klientom książki za opłatą w wysokości zaledwie 0,01 euro – wskazuje “The Guardian”.

Ten ruch, może “stanowić precedens dla innych krajów europejskich, które chcą chronić małe księgarnie” – czytamy w artykule.

“Uchwalanie przepisów chroniących książki i handel książkami jest rzadkim punktem konsensusu politycznego we Francji, gdzie debata stała się coraz bardziej napięta w okresie poprzedzającym przyszłoroczny wyścig prezydencki” – komentuje gazeta.

Czytelnicy francuscy płacą tyle samo za nową książkę, niezależnie od tego, czy kupują online, w sieciowym sklepie, czy w małej księgarni. Prawo dopuszcza maksymalną zniżkę na książki wynoszącą tylko 5 proc. “Pomogło to zachować 3500 niezależnych księgarni we Francji – ponad trzy razy więcej niż w Wielkiej Brytanii – które stanowią 12 tys. miejsc pracy” – podkreśla “The Guardian”.

Cały artykuł: https://www.theguardian.com/world/2021/nov/01/bookshops-thrive-as-france-moves-to-protect-sellers-from-amazon

Warsztaty "Rethinking Book Retail" – nowoczesny e-handel w niezależnych księgarniach

14 września FEP (Federacji Europejskich Wydawców) wzięła udział w warsztacie z cyklu ReBoot Book organizowanym przez Ruediger Wischenbart Consulting. Warsztaty były poświęcone redefinicji detalicznej sprzedaży książek.

Pierwsza sesja dotyczyła "Wprowadzeniu nowoczesnego handlu elektronicznego do niezależnych księgarń". Andy Hunter, założyciel i prezes Bookshop.org, oraz Jane Friedman, odpowiedzialna za strategię sprzedaży i doradczyni autorów i wydawców debatowali nad tą kwestią, bazując na projekcie Bookshop.org, który zakłada swoiste połączenie e-księgarni z księgarzami niezależnymi.

Pan Hunter przedstawił swoją strategię wspierania niezależnych księgarzy w starciu z Amazonem, opartą na koncepcji prostoty użytkowania strony z perspektywy klienta. Hunter zauważył, że potrzeba stworzenia alternatywy dla giganta e-commerce jest bardziej nagląca niż kiedykolwiek, biorąc pod uwagę tempo wzrostu udziału Amazona w sprzedaży książek w USA (przewiduje się, że w ciągu kilku lat osiągnie on 80%).

Hunter podkreślił, że jest bardzo zadowolony z wyników sprzedażowych z Bookshop.org, ale mierzy znacznie wyżej. Zaprezentował również garść statystyk, które miały sprowadzać się do wniosku, że Bookshop.org nie stanowi realnego zagrożenia dla niezależnych księgarń.

Następnie omówiono, w jaki sposób książki i księgarnie pojawiają się na Tik-Toku, szybko rozwijającej się platformie mediów społecznościowych, będącej swoistym fenomenem. Pokazano przykłady z całego świata dla modelu sprzedaży tej platformy . Przede wszystkim jest to świetny kanał do prowadzenia marketingu bezpośredniego, z możliwością uzyskania informacji zwrotnej w łatwy sposób. Tik-Tok pozwala na precyzyjne dostosowanie przekazu do różnych odbiorców, na budowanie marki oraz zrzeszanie społeczności wokół niej.

Więcej informacji w załączeniu

Wkrótce Targi Książki w Katowicach

W dniach 12-14 listopada w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbędą się Targi Książki.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Historia i Kultura, współgospodarzem są Katowice, partnerem Spółka Targi Książki, partnerem merytorycznym Biblioteka Śląska.

Na Targach można będzie znaleźć nowości i bestsellery wszystkich gatunków literackich, książki z zakresu literatury pięknej, faktu, popularnonaukowej i naukowej, poradniki, albumy i komiksy.

Kilkudziesięciu gości i sto wydarzeń w ramach Nocy Księgarń

Noc_ksiegarn_plakat_2.jpg

Kilkadziesiąt gości oraz sto wydarzeń i kiermaszy stacjonarnych znajdzie się w programie trzeciej edycji Nocy Księgarń, zaplanowanej na piątek w 50 miastach. Festiwal promuje księgarnie stacjonarne, czytelnictwo, lokalne inicjatywy literackie i kulturalne.

„Niezależne księgarnie to nie tylko punkty handlowe, ale też lokalne domy kultury, miejsca aktywności społecznej, ulubione przestrzenie do spotkań, wspólnego czytania, zabawy i rozmów o książkach. Kameralni księgarze znają upodobania swoich klientów, czytają książki, są kompetentnymi doradcami i aktywnymi animatorami kultury” – poinformował dystrybutor książek OSDW Azymut, który wraz z księgarniami organizuje Noc.

W trzeciej edycji Nocy uczestniczyć będzie 120 księgarń kameralnych. Na piątkowe popołudnie i noc przygotowały one spotkania autorskie, dyskusje, warsztaty, koncerty, a także liczne kiermasze. Księgarze zapowiedzieli też, że tego dnia książki będzie można kupić w promocyjnych cenach.

Wydarzenia online zostały podzielone na trzy pasma: rozmowy o literaturze dziecięcej, które poprowadzą mali czytelnicy wraz z Katarzyną Stoparczyk, ich gośćmi będą: Grzegorz Kasdepke, Katarzyna Ryrych i Tomasz Samojlik; o języku, w którym Mateusz Adamczyk porozmawia z Agatą Hącią i Michałem Rusinkiem; o reportażu – w dyskusji wezmą udział Mariusz Szczygieł i Katarzyna Tubylewicz; o prozie polskiej, podczas której Natalia Szostak zada pytania Grzegorzowi Uzdańskiemu.

Pełne informacje o festiwalu są na www.nocksiegarn.pl.

PIK-owe Laury dla “Pisma”, Ewy Zdrojkowskiej i Adama Szai

pikowy_1.jpg

Tradycyjnie już drugiego dnia Targów Książki w Krakowie poznaliśmy laureatów PIK-owego Lauru. Nagroda wyróżnia dziennikarzy, którzy prezentują literaturę, czytelnictwo oraz wiedzę o książce i czytaniu w sposób rzetelny, ciekawy i innowacyjny.

W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach drukowanych uhonorowano magazyn „Pismo”.

W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach audiowizualnych i elektronicznych nagrodę otrzymała Ewa Zdrojkowska z Polskiego Radia Olsztyn.

W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w internecie nagrodę odebrał Adam Szaja (na zdjęciu) prowadzący blog Smakksiazki.pl.

W tym roku jury obradowało w składzie: Sonia Draga (przewodnicząca), Polska Izba Książki; prof. Bernadetta Darska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski; dr Tomasz Makowski, Biblioteka Narodowa; Barbara Jóźwiak, SAiW Copyright Polska; Grzegorz Majerowicz, Polska Izba Książki; prof. Anna Nasiłowska, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich I Izabela Sadowska, Lubimy Czytać.

– Mam nadzieję, że ta nagroda wzmocni jeszcze laureatów i będą oni z sukcesem pozyskiwać kolejnych czytelników do naszego grona – mówiła Sonia Draga, prezes Polskiej Izby Książki.

Laureaci otrzymują statuetki PIK owego Lauru projektu prof. Bronisława Chromego oraz nagrody finansowe po wysokości 5 tys. zł. Fundatorem nagród tegorocznej edycji konkursu jest Copyright Polska.

Nagranie z gali

Gala 12. edycji konkursu PIK-owy Laur

pikowy.jpg

Polska Izba Książki zaprasza na galę 12. edycji konkursu PIK-owy Laur. Gala odbędzie się 15 października 2021 r. (godzina 19:00, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, Rynek Główny 25, wstęp wolny, maski ochronne obowiązkowe). Wydarzenie będzie transmitowane online na kanale YouTube Polskiej Izby Książki oraz stronie PIK na Facebooku.

Nagrodą od 16 lat wyróżniani są dziennikarze, którzy prezentują literaturę, czytelnictwo oraz wiedzę o książce i czytaniu w sposób rzetelny, ciekawy i różnorodny, dbając, by tematy dotyczące życia literackiego były obecne w mediach - w trzech kategoriach: „Najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach drukowanych”, „Najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach audiowizualnych” i „Najciekawsza prezentacja książki i promocja czytania w internecie”.

O debacie na temat stanu rynku książki i możliwości jego naprawy

olska Izba Książki zorganizowała 28 września br. dyskusję branżową na temat stanu czytelnictwa, funkcjonowania branży wydawniczej oraz projektu Ustawy o ochronie rynku książki, przedłożonego przez Izbę do konsultacji.

Debata spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem uczestników rynku książki. W spotkaniu prowadzonym off- i on-line wzięło łącznie udział ponad stu przedstawicieli 80 podmiotów branżowych (wydawnictw, księgarń, dystrybucji) oraz organizacji i mediów środowiska książki.

Celem spotkania było wypracowanie podstaw do decyzji o dalszym procedowaniu projektu naprawy rynku książki, proponowanego przez Polską Izbę Książki, Ustawy o ochronie rynku książki (Uoork). Proponowany przez Izbę projekt ustawy oparty jest na długoletniej analizie mechanizmów rynku książki i dopuszczalnych sposobów ich równoważenia, na doświadczeniach rozwiniętych krajów z wysokim poziomem czytelnictwa. Wdrożenie ochrony ceny nowości wydawniczych z jednej strony jak i mechanizmów wspierających zakupy książek przez czytelników oraz stacjonarne księgarnie byłoby istotnym impulsem dla poprawy sytuacji branży.

Pełna treść komunikatu w załączniku

„Certyfikat dla małych księgarni” – rozstrzygnięcie naboru wniosków

certyfikat_wyniki_1.jpg

Instytut Książki informuje o rozstrzygnięciu naboru wniosków w ramach pilotażowej edycji programu własnego „Certyfikat dla małych księgarni”. To pierwszy tego rodzaju program kierowany do księgarni, w ramach którego 90 placówek w całej Polsce otrzyma łącznie ponad 2,5 mln zł wsparcia.

Celem programu „Certyfikat dla małych księgarni” jest przede wszystkim zahamowanie obserwowanego od wielu lat spadku liczby małych księgarni, ale także m.in. zwiększenie roli małych księgarni w realizacji działań promujących czytelnictwo, wsparcie małych księgarni jako instytucji promujących kulturę wśród lokalnych społeczności, zapewnienie małym księgarniom możliwości lepszej promocji oraz wsparcia ich bieżącej działalności czy zapewnienie większej biblioróżnorodności oferty.

W ramach 1. naboru złożono 173 wnioski, w tym 141 wniosków poprawnych formalnie na łączną kwotę wsparcia finansowanego 3 958 674,30 zł oraz 32 wnioski błędne formalnie.

Spośród poprawnych formalnie wniosków dofinansowanie otrzymało 90 wniosków o najwyższej liczbie punktów uzyskanych w procesie oceny w kolejności od 1. do 90. miejsca zajmowanego na liście rankingowej (od 95,00 do 78,80 uzyskanych punktów), na łączną kwotę wsparcia finansowego 2 539 075,00 zł.

W ramach budżetu programu wydzielone zostały środki finansowe przeznaczone na odwołania od wyników naboru w wysokości 15% tego budżetu (450 000,00 zł). Kwota ta zostaje powiększona o środki niewykorzystane w procedurze konkursowej (10 925,00 zł) i wynosi 460 925,00 zł.

Możliwe jest złożenie odwołania od wyników naboru wniosków, jeżeli wniosek nie został odrzucony z powodów formalnych. W procedurze rozpatrywania odwołań nie jest wiążąca liczba punktów uzyskanych w procedurze konkursowej.

Odwołanie należy złożyć w terminie do 19 października br. włącznie.

Wyniki dostępne są w zakładce poświęconej programowi TUTAJ

Wyjątkowy konkurs Nocy Księgarń

Noc_ksiegarn_plakat.jpg

Wspólnie z Fundacją Wisławy Szymborskiej Noc Księgarń zaprasza czytelników do udziału w konkursie poetyckim inspirowanym twórczością Noblistki. Autor najciekawszego limeryku – krótkiego, zabawnego utworu o księgarni – spędzi weekend w krakowskim mieszkaniu poetki.

Zainspiruj się z festiwalową mapą i wyrusz w wirtualną, “atlasową” podróż po księgarniach, które biorą udział w Nocy Księgarń 2021. Księgarze i księgarki nagrodzą autora lub autorkę najciekawszego, najzabawniejszego wiersza o księgarni. Laureat lub laureatka konkursu spędzi weekend w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej w Krakowie.

Limeryki, lepieje i moskaliki o księgarniach – inspirowane twórczością Wisławy Szymborskiej – można nadsyłać do 18 października na adres kontakt@nocksiegarn.pl (wiadomość o tytule “Lepiej (być) w księgarni”). Autora najzabawniejszego wiersza o księgarni poznamy 22 października, podczas trzeciej edycji festiwalu Noc Księgarń organizowanego przez dystrybutora książek OSDW Azymut.

Regulamin konkursu można znaleźć tutaj. Fundatorem nagrody jest Fundacja Wisławy Szymborskiej – oficjalny partner festiwalu Noc Księgarń 2021.

Więcej